Wednesday 1 May 2013

darah daging

tika di asrama dahulu..

"assalamualaikum ummi..!!"
"waalaikumussalam.."

ceria hatiku bila mendengar suara ibuku,terubat sedikit rindu yang bertamu..tiba-tiba di gangang telefon,ku terdengar suara jeritan..

"mizaaaaah!!!!"

aku tergelak bila mendengar suara mereka,adik beradikku yang ku sayangi,darah dagingku,saudara kandungku..
tiap kali aku pulang ke rumah,mereka menyambutku penuh kesukaan..rindu la katakan..saat ku perlu pulang semula ke sana..

"miza dah nak balik ke?"
"a'aaaah"
"alaaa,bila boleh datang balik?"
"hrmm,tgok la cuti nnti"

itu adik perempuan ku,biasalah perempuan kalau rindu cakap je rindu,takde sorok2,kalau adik laki ku,ku tahu walau dia tak mengaku rindu,dari riak reaksi dia sudah ku tahu..

hari ni aku dan akak ku duduk di rumah akak ku di selangor,sekali tu mak aku call kami di sini,tika adikku ingin bercakap dgn aku dan akak ku,dia menangis sedih dan suruh balik cepat.

mana mungkin kita tak rindu mereka,tak sayang mereka,mereka disakiti,kita juga turut rasai,bayangkan diri kita ini adalah sebahagian daripada mereka,allah ciptakan mereka dan kita dari asal ibubapa yang sama.

namun,lihatlah di luar sana,ada sebahagian daripada mereka,bergaduh antara adik beradik mereka,dengki sana benci sini..nauzubillah.

justeru,binalah dalam diri anak2mu atau adik2mu atau saudara2mu rasa kasih sayang antara satu sama lain.ajar pelihara solatnya jua hubungan dia dengan maha pencipta.

sayangi mereka,raih tanganya untuk sama2 menuju syurga cinta maha kuasa!



"ya allah ku pohon padamu,agar dirimu kumpulkan kami semua di syurgamu yang luar biasa,jauhkanlah kami dari azab seksamu yang pedih,naungkanlah kami dengan rahmatmu,kekalkan ikatan kemesraan kami,suburkanlah kasih sayang antara kami,usah kau biar kami berbalah di akhirat nanti,ampun segala dosa kami..."

No comments: